Tervetuloa mukaan Laajasalon Marttojen toimintaan!

6.2.2017

Me Martat toimimme koko Laajasalon saaren alueella. Yhdistys perustettiin 31 puuhanaisen toimesta syksyllä 1976. Toimintaa on ollut jo 40 vuotta, ja sen kunniaksi järjestimme marraskuussa 2016 juhlat. Jäsenmäärä on vähitellen kasvanut ja vakiintunut nyt 70 paikkeille. Yhdistys on kokoontunut lähes koko historiansa ajan seurakunnan tiloissa, vuodesta 2003 lähtien Laajasalon uudessa kirkossa. Marttaillat pidämme joka toinen tiistai, mutta kesäkuukausina ja joulunaikaan toimintaa ei ole.

Toimimme marttahengessä yhteisöllisesti. Se tarkoittaa tekemisen meininkiä, ideoimista, tiedon jakamista ja oppimista yhdessä. Tavoitteenamme on edistää laajasalolaisten kotien ja perheiden toimivaa ja kestävää arkea, hyvinvointia sekä kotitalouden arvostusta. Toimimme ja vaikutamme paikallisesti, mutta marttajärjestöön kuulumisen kautta olemme yhteiskuntavaikuttajia laajemminkin.

Vuosiohjelmamme perustuvat Marttaliiton kolmivuotisiin teemoihin. Vuosien 2017–2019 teemana on ”ELÄMÄ ON PARASTA ITSE TEHTYNÄ”. Pyrimme rakentamaan ohjelmat monipuolisiksi ja ottamaan huomioon marttajärjestön toiminta-alueet: ruoka ja ravitsemus, kodin talous- ja kuluttaja-asiat, kotipuutarha ja ympäristö, kansainvälinen toiminta sekä järjestö- ja yhdistystoiminta. Ohjelmissa näkyy myös huolenpito jäsentemme hyvinvoinnista ja virkistyksestä.

Järjestön yhteiset arvot – avoimuus, rohkeasti oma itsensä, valintoja kestävään arkeen, onnistumisen ja oppimisen iloa ja tehdään yhdessä – viitoittavat tekemistämme ja ovat toimintakulttuurimme kulmakiviä.

Haastamme yhdistykseen liittyneet nuoret jäsenemme sekä uudet, marttailusta ja kotisaaremme asioihin vaikuttamisesta kiinnostuneet henkilöt mukaan toimintaan. Marttoja on kaikenikäisiä, kokoisia ja näköisiä. Marttayhteisössä on tiivistynyttä naisenergiaa, reipasta huumoria sekä yhdessäolon ja tekemisen riemua. Opit mm. ruoka- ja ravitsemusasioita, kodinhoitoa, kodin taloutta ja ympäristöasioita. Marttaopintojakin on mahdollista suorittaa. Ota siis rohkeasti yhteyttä, kerromme mielellämme toiminnasta lisää. Voit aloittaa tutustumisen myös osallistumalla marttailtaan ennen yhdistykseen liittymistä.

Tervetuloa!